torsdag 26 augusti 2010

Groda-strut-pinne

Ikväll var det dags att infinna sig till simlektion igen. En trött men glad tjej kom hemtrallandes groda-strut-pinne och förklarade att det är trollformeln för att lära sig de perfekta bentagen. Det känns kanon att hon börjat och att det funkar för oss en veckodag, för jag tycker att man blir lite begränsad om man har sånt på helgerna, då det gärna bromsar upp annat. Jag tror vi börjar komma ifrån det här med att vi ska fixa allt själva, så nu kommer farmor vid två tillfällen för att hämta från skola, fixa mellis och följa med till simningen och mormor kommer vid i alla fall ett tillfälle. Bra, va?

Och vad pysslar vi andra med då? Ella klättrar, bankiren springer varv på varv runt Årstaviken och jag själv tänker mycket på integration, sverigedemokrater och andra politiska frågor och hur jag ska tackla dessa frågor när debatten kommer igång i klassrummet. Det är mycket utmanande att diskutera integrationsfrågor med ungdomar, särskilt då elever med utländsk härkomst är närvarande. Ingen får känna sig sårad eller kränkt när de går från lektionen.

Jag tackar mig själv för att jag hittat och också läst Lena Sundströms Världens lyckligaste folk och Jag är inte rabiat. Jag äter pizza av Mikael Orrenius, tror jag. Det är en bok om Sverigedemokraterna. Mycket intressant. Rekommenderas men lämnar läsaren med en hel del frågor som är svåra att släppa, som t.ex. den nydaning Jimmie Åkesson genomfört i partiet. Hur mycket yta är det fråga om? Visst, rasismen har tonats ner utåt sett men vad finns under ytan?

Löp och köp för det angår ALLA!

3 kommentarer:

Svenskamednina sa...

Kanske kan få låna av dig?

Mamibami sa...

Självklart!

Madeleine sa...

Tack snälla för i helgen! God mat, gott vin, gott kaffe och super mysig frukost! Ni är bäst! Längtar redan till nästa gång vi ses!