söndag 14 februari 2010

Ta det lugnt!

Jag läste just igenom mitt förra inlägg och undrar nu hur jag och Olivia ska hinna med allt under vår vecka? Jag funderar en del på hur jag ska få Olivia att leka själv mer, för hon kan inte det. Hon blir helt handlingsförlamad, driver runt, tjatar om att hon vill titta på film och hittar på att hon är hungrig. En väldigt vis kvinna, som jag träffar ibland, sa till mig att jag/vi måste ge henne tid, dvs inte hitta på saker hela tiden och därmed gör det svårare för henne att komma på och sätta igång en egen lek. Jag har aldrig tänkt på det på det sättet och kanske är det så att vi inte gett henne förutsättningar att lära sig att leka själv, utan krävt att hon ska göra det när det passar oss? Hoppas inte.

I alla fall börjar vi nog landa lite här hemma i att det är OK att inte göra saker hela tiden, utan vi uppskattar att vara hemma och ta det lugnt. Brudarna har ju också fullt upp med dagis under veckorna. Viktigt att tänka på...

Inga kommentarer: